(Απ' το τραγούδι «Το χειμώνα ετούτο» του Διονύση Σαββόπουλου)
Στις αντιδράσεις τις σχετικές με τις κινητοποιήσεις στο χώρο της παιδείας πάντοτε κυριαρχεί η υποκρισία. Η πολιτεία και η κοινωνία τείνουν να θεωρούν την παιδεία περίπου σαν αποπαίδι. Να θεωρούν τις κάθε λογής κινητοποιήσεις περισσότερο ως καπρίτσιο και καθόλου ως εκδήλωση μιας βαθιάς παθογένειας. Το πρόσφατο κύμα των καταλήψεων στα σχολεία (που τείνουν πλέον να λάβουν το χαρακτήρα εποχικού φαινομένου) δεν αποτελεί εξαίρεση. Αυτό που τονίζεται και προβάλλεται είναι το έλασσον, το ασήμαντο. Το μείζον, το σημαντικό, αποσιωπείται.
Νάτοι, λοιπόν, οι γονείς, να κλαίγονται που τα βλαστάρια τους «χάνουν μαθήματα» και «πώς θα αναπληρώσουν την ύλη». Αυτοί οι ίδιοι δεν αναγνωρίζουν πόσο ανεπαρκή είναι τα σχολεία και στέλνουν τα παιδιά τους σε φροντιστήρια; Πότε νοιάστηκαν πραγματικά οι γονείς για την ποιότητα του σχολείου; Ποτέ! Το σχολείο οι γονείς το αντιμετωπίζουν ως «πάρκινγκ παιδιών», τίποτε περισσότερο.
Νάτα και τα ΜΜΕ να οδύρονται για βανδαλισμούς στα κατειλημμένα σχολεία, για βιαιότητες και για ουσίες. Τα ΜΜΕ νομίζουν ότι βανδαλισμοί δεν γίνονται κι όταν τα σχολεία λειτουργούν «κανονικά»; Ότι η βία απουσιάζει; Ή μηπως αν πάψουν οι καταλήψεις θα πάψουν να κυκλοφορούν ουσίες; Είναι άραγε τόσο βαθιά νυχτωμένοι; Όχι, υποκριτές είναι. Ποτέ δεν ασχολήθηκαν με τα πραγματικά προβλήματα της παιδείας. Δεν είναι άλλωστε θέμα που πουλάει.
Να κι η πολιτική εξουσία να κατηγορεί όσουν κινητοποιούνται ότι τάχατες υποκινούνται για να κάνουν κακό στην (εκάστοτε) κυβέρνηση! Μα ναι! η κρατική πολιτική στο χώρο της παιδείας φτάνει και περισσεύει γι' αυτό. Να θυμηθούμε πόσες «μεταρρυθμίσεις» (κι όλες ν' αφορούν τη μέση εκπαίδευση) έχουμε γνωρίσει από το 1976 και μετά; Κάθε Υπουργός και το «όραμά» του. Και τ' αυτιά του ερμητικά κλειστά.
Προσωπικά βρίσκω απόλυτα φυσιολογικές τις μαθητικές κινητοποιήσεις. Και δε βρίσκω κανένα λόγο γιατί θα 'πρεπε να τις σταματήσουν. Έτσι κι αλλιώς το σχολείο, ως γνωστική λειτουργία, ελάχιστα προσφέρει. Τι κι αν δεν «βγει η ύλη», μια σαβούρα ανούσιας πληροφορίας έχει καταντήσει να είναι που ξεχνιέται σε μερικές ...μέρες! Τι κι αν προκαλούνται φθορές στα σχολεία. Σχολεία είν' αυτά ή αποθήκες παιδιών; Κατεδάφιση χρειάζονται - και πρώτο απ' όλα το απαράδεκτο συγκροτημα της Γκράβας. Δεν τρέφω αυταπάτες ότι το μαθητικό κίνημα έχει ομοιογένεια, ταυτότητα και συγκρότηση στις θέσεις και τις προτάσεις του. Κάθε άλλο. Αυτό που πιο πολύ λειτουργεί είναι η ορμή κι ο ενθουσιασμός της νεότητας. Μέσα από την κατάληψη το καταπιεστικό περιβάλλον του σχολείου αποδιαρθρώνεται και γίνεται άσκηση ελευθερίας και πραγματική στιγμή ξεγνοισιάς απέναντι σ' ένα μέλλον που δεν προδιαγράφεται ρόδινο. Αυτή η αγωνία για το μέλλον είναι που υποκινεί τις καταλήψεις, μια αγωνία που ούτε η πολιτεία, ούτε τα ΜΜΕ, ούτε καν οι γονείς δεν κάνουν τον κόπο ν' αφουγκραστούν.
Στις δεκαετίες του '60 και του '70 υπήρχε το αίτημα του 15% για την παιδεία. Σήμερα, που ο προϋπολογισμός μόλις και μετά βίας διαθέτει ένα 3%, το αίτημα είναι να δοθεί 5%. Άραγε τα παιδιά μας θα κινητοποιούνται για ένα μίζερο 3%;
Υ.Γ. Κάποιοι δημοσιογράφοι έχουν πολύ περίεργη άποψη περί Δημοκρατίας. Σύμφωνα, λοιπόν, με μια άποψη, καταλήψεις δεν θα έπρεπε να γίνονται, ακόμη κι αν η πλειοψηφία αποφασίζει σχετικά, γιατί έτσι εμποδίζεται η διαφωνούσα μειοψηφία να παρακολουθεί μαθήματα! Ωραία! Τότε κι εγώ που έχω καταψηφίσει την κυβέρνηση μπορώ να διεκδικώ να μην εφαρμόζω τις αποφάσεις της όταν διαφωνώ μ' αυτές, έτσι;
8 σχόλια
Μπράβο!
Ξεγυμνώνεις κάθε υποκρισία..
Το καινούργιο το έμαθες; Ο "λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται"...
Μετά τον θόρυβο για τη χαμένη ύλη, βγήκαν και οι Αχρηστόδουλοι να θέλουν να κάνουν ιδιωτικά σχολεία (χωρίς καταλήψεις και απεργίες εννοείται), για να στέλνει η πλέμπα με "χαμηλά δίδακτρα" τα παιδιά της!!!
Ανέκαθεν η Εκκλησία ήθελε να έχει «δικά της», και μάλιστα όχι εκκλησιαστικά, σχολεία. Το σχολείο είναι από τους πλέον θεμελιώδεις ιδεολογικούς μηχανισμούς της εξουσίας. Όποιος ελέγχει ένα σχολείο ελέγχει και την αναπαραγωγή ιδεολογίας - τα υπόλοιπα (χωρίς καταλήψεις και απεργίες) λίγη σημασία έχουν.
Είμαι πάντως περίεργος, θα διδάσκονται η θεωρία της εξέλιξης και του «μπιγκ-μπανγκ» ή θα προκρίνεταιη άποψη ότι ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο σ' έξι μέρες;
Επειδή, κάποια πράγματα τα ξέρω από κοντά, να είσαι σίγουρος ότι και το "μπιγκ-μπανγκ", θα διδάσκουν και για τον Δαρβίνο θα λένε, αλλά και την "εθνοχριστιανική" προπαγάνδα τους θα κάνουν και μια "ιδεολογία συμμόρφωσης" θα προωθούν. Το ξέρεις καλά, ότι οι μηχανισμοί κατευνασμού του λαού, έχουν εξελιχθεί, δεν είναι ανάγκη να πάνε τα πράγματα στα άκρα.
Εξάλλου στην Ελλάδα δεν υπάρχουν αμερικάνικου τύπου φουνταμενταλιστές.
Το θέμα είναι όμως να πείθονται κάποιοι ότι πχ. για την μόλυνση του περιβάλλοντος φταίει γενικά και αόριστα ο "εγωκεντρισμός του ανθρώπου" (που θέλησε να αυτοθεωθεί μπλα μπλα) και όχι ένα συγκεκριμένο οικονομικό, πολιτικό και πολιτισμικό σύστημα...
Vrennus σωστά τα όσα λες και ο ΚΚ, όμως επειδή έχω κάνει κι εγώ κάποιες καταλήψεις, δεν ξέρω αν υπάρχει πάνω από ένα 2% μαθητών που να κάνουν συνειδητά αυτό που κάνουν και να μην το κάνουν απλώς για τον χαβαλέ και το χάσιμο μαθήματος....
Και είναι μεγάλη βλακεία αυτό....
Αν δεν ασχοληθούν οι ίδιοι με αυτό που θέλουν δε θα ασχοληθεί κανείς... θα πάνε σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ και θα κάνουν τα ίδια.... θα μάθουν να ψηφίζουν με τα λάθος κριτήρια... και θα συνεχίσουμε να μην κάνουμε τίποτα...
Για την Γκράβα που λες έχεις απόλυτο δίκιο... Νομίζω πως ένα σχολείο και σαν κτήριο ακόμη είναι μια μικρογραφία κοινωνίας στην οποία υπάρχουν νόμοι (άγραφοι) για όσο είσαι μέσα της...
Αν ήταν μια πόλη η Γκράβα θα ήταν μια κλασσική, σκοτεινή, απάνθρωπη μεγαλούπολη..... με ό,τι αυτό συνεπάγεται....
It is, χαβαλέ κάνουν ως επί το πλείστον. Αλλά, προσωπικά, δεν βρίσκω τίποτε το κακό σ' αυτό. Τέτοια που είναι η παιδεία η κατάληψη του σχολείου μοιάζει αυτονόητο γεγονός. Όχι απλώς κατάληψη, κατεδάφιση χρειάζεται η εκπαίδευση - αν και τίποτε δε μας διαβεβαιώνει ότι θα ξαναχτιστεί καλύτερη.
Όπως γράφω στο post οι καταλήψεις είναι «άσκηση ελευθερίας», κανείς δεν είπε ότι όλοι θα «γράψουν» καλά!
Δε διαφωνώ σ'αυτό. Φοβάμαι απλώς πως μην έχοντας σοβαρούς στόχους, απλώς βοηθάνε στην απαξίωση του δημόσιου σχολείο και την ενίσχυση του κύρους των ιδιωτικών. Οπότε όχι απλώς δε βοηθάνε στη βελτίωση της παιδείας, αλλά βοηθάνε στην ισχυροποίηση των επιχειρημάτων για ιδιωτικοποίηση της παιδείας... Δεν ξέρω πόσο χειρότερα μπορεί να είναι τα πράγμτα αν πάψει να υφίσταται δημόσια παιδεία... αλλά νομίζω πως θα είναι αρκετά χειρότερα...
[...Έτσι κι αλλιώς το σχολείο, ως γνωστική λειτουργία, ελάχιστα προσφέρει. Τι κι αν δεν «βγει η ύλη», μια σαβούρα ανούσιας πληροφορίας έχει καταντήσει να είναι που ξεχνιέται σε μερικές ...μέρες! Τι κι αν προκαλούνται φθορές στα σχολεία. Σχολεία είν' αυτά ή αποθήκες παιδιών; Κατεδάφιση χρειάζονται - και πρώτο απ' όλα το απαράδεκτο συγκροτημα της Γκράβας.]
Όταν μεθαύριο βγεις στην κοινωνία και είσαι ο τελευταίος τροχός της αμάξης και είσαι ένα σκουπίδι για τους υπόλοιπους,ένα τίποτα,ένα απόλυτο μηδενικό τότε να δούμε αν θα λες ότι το σχολείο είναι μία σαβούρα ανούσιας πληροφορίας και πόσο ανούσιες ήταν τελικά αυτές οι πληροφορίες..
Όσον αφορά το σχολικό συγκρότημα της Γκράβας επειδή στα περισσότερα σχολεία ειναι όλα τα κ...όπαιδα,δεν πρέπει η μπάλα να παίρνει και τους άλλους,τους λίγους που έχουν μείνει οι οποίοι δεν υποκύπτουν στις προθέσης όλων αυτών και σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται για την κατάντια της Γκράβας..
Η Γκράβα όντως έχει μία α κακή εικόνα, η οποία είναι αληθινή,αλλά δεν είναι όλη η Γκράβα έτσι..
Ανώνυμε/η,
Πέραν του ανεπίκαιρου του σχολιασμού σας, μπορώ να διαβεβαιώσω πως παρ' όλο που έχω «βγει στην κοινωνία» εδώ και πολλά χρόνια συνεχίζω να υποστηρίζω πως «το σχολείο είναι μία σαβούρα ανούσιας πληροφορίας». Σχετικά με την αθλιότητα της Γκράβας είναι προφανές ότι δεν αναφέρομαι στους μαθητές των σχολείων της αλλά στον ελεεινό όγκο μπετόν που κάποιοι βάφτισαν «σχολικό συγκρότημα». Αν αυτή η αθλιότητα εσάς σας ικανοποιεί, αν δεν αντιλαμβάνεστε πως τα «κωλόπαιδα» είναι δημιουργημα αυτού του γκέττο, τότε λυπάμαι, κάποιος που έχει παίξει στη Γκράβα πριν γίνει «σχολικό συγκρότημα» δεν μπορεί να κάνει κάτι γι' αυτό.
Εσείς τι λέτε;