Ιπτάμενος Ναυαγός

Λέγεται πως όταν ο Ωνάσης πούλησε την Ολυμπιακή στο Ελληνικό Δημόσιο είπε ανακουφισμένος πως ξεφορτώθηκε ένα κουβά σκατά. Τότε κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως τα σκατά μπορούν να γίνουν περισσότερο σκατά.

Το παράδειγμα της υπό διάλυση Ολυμπιακής είναι ενδεικτικό πώς μια συντεχνία «προνομιούχων» εργαζομένων, με συντεχνιακή αντίληψη της θέσης τους στον καταμερισμό της εργασίας και όχι ταξική, πολυ εύκολα μπορούν αν χάσουν τα όποια προνόμιά τους και πολύ περισσότερο τα ηθικά ερείσματά τους τόσο στο κοινωνικό σύνολο γενικότερα όσο και στους υπόλοιπους εργαζομένους ειδικότερα. Πριν απαξιωθεί εντελώς λειτουργικά η Ολυμπιακή, είχε ήδη απαξιωθεί ηθικά στη συνείδηση των πολιτών. Η διαφύλαξη κεκτημένων και προνομίων εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, και της λογικής ακόμη, η κακή μέχρι εχθρική αντιμετώπιση των επιβατών, η ανοχή στην κακοδιοίκηση και τη διόγκωση των πελατειακών σχέσεων. Όλα αυτά μπορεί να μην αρκούσαν για να βουλιάξει μια αεροπορική εταιρεία, αρκούσαν όμως να διαλύσουν όσα κοινωνικά ερείσματα μπορεί να είχαν οι εργαζόμενοί της. Ας τα έχει αυτά υπ' όψιν του το εργατικό κίνημα και οι συνδικαλιστική ηγεσία του σήμερα που υπερασπίζονται το θεσμό της κοινωνικής ασφάλισης.

Βεβαίως η Ολυμπιακή δεν κατέρρευσε εξ αιτίας των συνδικαλιστών. Η απορρύθμιση της διεθνούς αγοράς στη δεκαετία του '90 έδειξε ότι η αεροπορικές συγκοινωνίες δεν είναι εύκολο παιγνίδι. Κολοσσοί όπως η PanAm, η TWA, η Swissair και η Sabena κατέρρευσαν σαν χάρτινοι πύργοι. Οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες αναγκάστηκαν σε οδυνηρές προσαρμογές και σε συμμαχίες. Το νέο καθεστώς ευνόησε μια ΚΤΕΛατζίδικη φιλοσοφία λειτουργίας με επίκεντρο την περικοπή των παροχών, την υποβάθμιση της εξυπηρέτησης και τη συμπίεση του κόστους. Α, ναι! Με τις τιμές των αεροπλάνων, των καυσίμων και των ανταλλακτικών κοινές για όλους μαντέψτε από πού έρχεται η συμπίεση του κόστους. Θα 'λεγε κανείς πως η απορρύθμιση της αεροπορικής αγοράς έγινε μόνο και μόνο για να κοπούν μαχαίρι τα «προνόμια» των εργαζομένων - γιατί για το επίπεδο της εξυπηρέτησης εταιρειών όπως η Ryanair κι η Easyjet ας μη μιλήσουμε.

Η ανομολόγητη πρόθεση του κράτους ήταν εξ αρχής να κλείσει η Ολυμπιακή και το έργο της να το αναλάβουν οι νέες ιδιωτικές εταιρείες που θα ξεπηδούσαν από το καθεστώς απορρύθμισης. Το κράτος κρατούσε με νύχια και με δόντια ζωντανή τη Ολυμπιακή μέχρι να ξεκαθαρίσει το επιχειρηματικό τοπίο - και για να υπάρχουν τουλάχιστον υποτυπωδώς αξιόπιστες αεροπορικές συγκοινωνίες κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Όλα τα βαρύγδουπα προγράμματα εξυγίανσης απέτυχαν γιατί κανένας δεν ενδιαφερόταν να επιτύχουν. Σήμερα, απλώς ήρθε το πλήρωμα του χρόνου. Ο εγχώριος ανταγωνιστής της Ολυμπιακής έχει δυναμώσει τα φτερά του και αναλαμβάνει ολοένα και περισσότερο μεταφορικό έργο. Οι ξένες αεροπορικές εταιρείες αδημονούν να βάλουν χέρι στις κερδοφόρες γραμμές Λονδίνου, Παρισιού και Γερμανίας. Μένουν μόνο κάποιες γραμμές εσωτερικού και νοτιοανατολικής Μεσογείου για τις οποίες ο ανταγωνισμός φάνηκε εξαιρετικά απρόθυμος. Αυτές οι γραμμές είναι που κρατούσαν ζωντανή μέχρι σήμερα την Ολυμπιακή, γι' αυτές τις γραμμές ουσιαστικά υπονόησε εμμέσως πλην σαφώς πως διαπραγματεύτηκε με τον αρμόδιο επίτροπο ο Υπουργός Μεταφορών. Η αγωγή της Ryanair ήταν απλώς η βολική αφορμή να μπει οριστικά ταφόπλακα στην Ολυμπιακή - είναι γνωστό πως το Ιρλανδικό ΚΤΕΛ των αιθέρων προτιμά το ανέξοδο σπορ των αγωγών από μια δαπανηρή βελτίωση των υπηρεσιών του.

Ο Υπουργός Μεταφορών προτίμησε να μην εγείρει καθόλου το ζήτημα του συμψηφισμού των κρατικών ενισχύσεων με τις οφειλές του Δημοσίου προς την Ολυμπιακή, συμψηφισμός που πιθανόν να καθιστούσε βιώσιμη την προοπτική της εταιρείας. Έτσι μας στέρησε την ευκαιρία να μάθουμε αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έγραφε στα παλιά της τα παπούτσια την απόφαση δικαστηρίου κράτους - μέλους της Ε.Ε. προκειμένου να υπηρετήσει επιχειρηματικά συμφέροντα.

Υ.Γ. Προσωπικά, θεωρώ ακλόνητη απόδειξη πως το κράτος δεν επιθυμούσε τη σωτηρία της Ολυμπιακής ότι εδώ και μερικά χρόνια οι γνωστές αυξημένες ανάγκες τις θερινής περιόδου καλύπτονταν με την εξαιρετικά δαπανηρή μέθοδο του wet leasing, με αμφίβολης αξιοπιστίας αεροσκάφη και σχεδόν πάντα από την ίδια εταιρεία.

13 σχόλια

Τάδε έφη L'Enfant de la Haute Mer

Προσθέστε και τούτο :

Ως προχτές:
Απλή μετάβαση ΑΘΗΝΑ -> ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ 19Ε+φόροι αεροδρομίου, εάν το αγόραζες μέσω ιντερνετ ένα μήνα πρίν ή πέντε βδομάδες πριν το πολύ.

Από προχθές
τα 19Ε έγιναν 58Ε,
η AEGEAN κατάργησε όλα τα φθηνά εισητήρια, τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο 2008, που έψαξα.

Τάδε έφη Vrennus

Στιγμή δεν έχασαν, ε; Τουλάχιστον θ' απαλλαγούμε από τις κακόγουστες διαφημίσεις των «φτηνών» εισιτηρίων τους. Άντε, με το καλό να δούμε και τα ΚΤΕΛ της Ryanair σε κάποιο «Athens West» αεροδρόμιο - τον Άραξο ίσως;
:-P

Τάδε έφη L'Enfant de la Haute Mer

Πρακτικά, αυτός υπρ-τριπλασιοασμός της τιμής (x3+1Ε), για κάποιον που κάνει αυτό το πήγαινε-έλα κάθε βδομάδα, είναι πολύ σημαντικός και
νομίζω πως του πρέπει κάθε δημοσιότητα

Τάδε έφη it is

Με τη ΔΕΗ έγινε αυτό που έλεγες πριν από αρκετό καιρό ε? Ανεβάζουν τις τιμές για να μπορεί η "απελευθέρωση" της αγοράς να γίνει πραγματοποιήσιμη... προκειμένου φυσικά να "κερδίσει" ο απλός καταναλωτής... κλαυσίγελος...

Τάδε έφη L'Enfant de la Haute Mer

http://inconue.wordpress.com/2007/12/06/%ce%97-aegean-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac%cf%81%ce%b3%ce%b7%cf%83%ce%b5-%cf%84%ce%b1-%cf%86%ce%b8%ce%b7%ce%bd%ce%ac-%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%b9%cf%84%ce%ae%cf%81%ce%b9%ce%b1/

Τάδε έφη L'Enfant de la Haute Mer

Τα πράγματα στο site της εταιρείας άλλαξαν.
Έκανα πάνω από δώδεκα ελέγχους, και γώ και άλλοι ενδιαφερόμενοι που είχαν το ίδιο πρόβλημα, Μάρτιο-Απρίλιο-Μάιο-Ιούνιο, και ώ του θάυματος, βρέθηκαν φτηνά εισητήρια !
Τι να πώ !!

Τάδε έφη athanasia

Πολλά χρόνια κακοδιοίκησης, ανεδαφικές συνδικαλιστικές διεκδικήσεις, απεργίες, κακή εξυπηρέτηση, κρατικές ενισχύσεις (νόμιμες και μη) για να παρατείνεται η ευφορία, έλλειψη πολιτικής βούλησης (μεταξύ άλλων γιατί ήταν πάντα πολύ το προσωπικό, από 3-4 ο καθένας σε κάθε οικογένεια, σοβαρή ζημιά σε ψήφους για ό,τι δεν θα ήταν "δημοφιλές"...).

Η ζημιά έγινε, κάποιος/οι την καρπού[ν]ται. Αλλά δεν συμφωνώ ότι υπήρξε "σχέδιο", πρωτίστως γιατί πολύ αμφιβάλλω αν οι εκάστοτε κυβερνώντες σ' αυτή τη χώρα καταφέρνουν να συλλάβουν και να υλοποιήσουν οργανωμένα οποιοδήποτε "σχέδιο"...

Όσο για τις πτήσεις στις άγονες γραμμές, υπάρχει σχετική κοινοτική νομοθεσία (που ήδη αξιοποιείται) για τις "υποχρεώσεις δημοσίας υπηρεσίας" (public service obligations), που προβλέπουν επιδοτήσεις για την εξυπηρέτηση ανεξάρτητα από την επιβατική κίνηση. Με Ολυμπιακή ή χωρίς.

Το κρίμα δεν είναι, για μένα, ειδικά η Ολυμπιακή. Είναι πώς κατορθώνουμε ν' απαξιώνουμε κάθε δημόσια επιχείρηση...

Τάδε έφη Vrennus

Enfant, προσωπικά, την ιστορία των φτηνών εισιτηρίων τη θεωρώ μεγάλη απατεωνιά. Βγάζει μια εταιρεία καμμιά δεκαριά εισιτήρια με πολύ φτηνές τιμές και καμμιά δεκαριά ακόμη με λιγότερο φτηνές τιμές και τέλος. Αν δεν μπορείς να προγραμματίσεις ταξίδι πέντε μήνες πριν έχασες! To link που δώσατε δεν δουλεύει.

Αθανασία, δεν χρειάζεται οργανωμένο σχέδιο για να βουλιάξεις μια επιχείρηση - αντίθετα, χρειάζεται για να τη σώσεις. Αν κάθε χρόνο περιμένεις μέχρι την τελευταία στιγμή να καλύψεις τις αυξημένες εποχικές ανάγκες σου καταλήγοντας στο wet leasing, αυτό είναι αρκετό. Ο αριθμοί (μείωση λειτουργικού ελλείμματος, αύξηση επιβατικής κίνησης) δείχνουν ότι με ένα «νοικοκύρεμα» η εταιρεία θα ήταν βιώσιμη. Κανείς όμως από τους κυβερνώντες δεν νοιάστηκε για την επιβίωσή της. Αντίθετα υπουργοί συζητούν να φέρουν στην Ελλάδα ανταγωνιστές της ΟΑ - να έρθουν οι αναγωνιστές, δε λέω, αλλά να τους πάρεις από το χέρι να τους φέρεις όταν η εταιρεία σου πάει κατά διαόλου κάτι άλλο σημαίνει.

Το ζήτημα των «άγονων γραμμών» πάντως, όπως και μερικές καθόλου ελκυστικές περιφερειακές γραμμές αποδεικνύουν ότι η απορρύθμιση δεν μπορεί να λύσει όλα τα προβλήματα - το 'χουμε δει και με τις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Οι επιδοτήσεςι δεν είναι πάντοτε λύση, η Aegean πχ. ουδέποτε ενδιαφέρθηκε για επιδοτούμενα δρομολόγια, άσε που ο στόλος της δεν είναι κατάλληλος για τις «άγονες» γραμμές. Αυτές οι γραμμές είναι που υποχρέωναν τους κυβερνώντες να κρατούν την ΟΑ και τους αναγκάζουν σήμερα να συζητούν για μια καινούργια, μικρότερη εταιρεία.

Δεν είναι δύσκολο να απαξιωθεί μια (δημόσια) επιχείρηση. Αρκεί το κατάλληλο (ιδιωτικό) κίνητρο...

Τάδε έφη ζπ

Είμαι ένας εποχικός υπάλληλος στην Olympic Cetering- πουλημένη κατά 90% στον όμιλο της Everest.
Ναι!!!Υπάρχουν κι εκεί εποχικοί υπάλληλοι,με μισθό 670 (πάνω κάτω) ευρώ δίχως αναγνώριση πτυχίου,που όμως προσλαμβάνονται με μια απλή κατάθεση του Β.Σ. τους,αρκεί να έχουν κάποιο γνωστό--->γονιό,θείο,κουμπάρο κατόπιν φίλο,γνωστό κάποιου στελέχους...Με βάρδιες,νυχτερινά,αργίες ακόμη κι απεργίες! Σε μια εταιρεία με ΠΑΣΟΚοκρατούμενο σωματείο που λίγο απέχει από το να θεωρηθεί "εργοδοτικό".

Έζησα τον διαχωρισμό εποχικού/μόνιμου (αορίστου,σωστότερα)και παλιού/νέου.

Θα συμφωνήσω πως μια συντεχνιακή αντίληψη επικρατούσε στα συνδικαλιστικά στελέχη,όλων των σωματείων της ΟΣΠΑ,αλλά διαφωνώ ως προς την κακομεταχίεριση των πελατών/επιβατών.

Εν πάσει περιπτώσει,τώρα ένοιωσαν πως κάπου χάνεται η αξιοπρέπειά τους αλλά και μια σειρά από προνόμια,π.χ. το πιο χαλαρό..τα free εισητήρια (πληρώνονται μόνο οι φόροι).

Οι Ο.Α. (Ολυμπιακές Αερογραμμές,πλέον εκτελούν τα δρομολόγια) έχουν μια σειρά από πυκνά-γεμάτα δρομολόγια αλλά όταν μαθαίνεις πως ενοικιάζει αεροσκάφη σε full season εποχές από charterάδικες εταιρείες όπως η HOLLA,αλλά κι άλλες από Τσεχία κι όχι μόνο,τότε υπάρχει θέμα! Γιατί οι Ο.Α. πούλησαν πριν ένα χρόνο το μοναδικό 717; Για να ενοικιάζουν μετά άλλα; Γιατί δεν αγόρασαν τα 2-5 αεροσκάφη που χρειάζονται ως πάγιο στόλο,αλλά ενοικίαζαν;
Είναι πολλά τα ερωτήματα...

Ας μην είστε αυστηροί με τους εργαζομένους. Η συντριπτική,πια,πλειοψηφία είναι εποχικοί με λιγότερα διακιώματα κι όχι κανά "βύσμα" (εξαίρεση είπαμε ποια είναι).

Τώρα δρομλόγια με συνθήκες επισφαλείς,με ανύπαρκτη εξυπηρέτηση και με τιμές "χαμηλές"...

αυτά τα ολίγα

υ.γ. πάντως δε προβλέπεται φαινόμενο εθελουσίας εξόδου αλά ΟΤΕ μέχρι στιγμής,αφού από πέρσυ έως τα 2012 το πάρα πολλύ,όλοι αυτοί οι..κακοί,θα έχουν πάρει τις συνταξιοδοτήσεις τους αφού ως γνωστόν {?} τα ένσημά τους είναι τα λεγόμενα και "αεροπορικά" - κάτι σαν υπερβαρέα φανταστείτε!

Τάδε έφη Vrennus

Σεβόμαστε τους εργαζόμενους, όλους τους εργαζόμενους, όχι όμως τους εργατοπατέρες.

Το όνειδος των εποχικών/συμβασιούχων που καλύπτουν μόνιμες ανάγκες έχει διογκωθεί και με τη συνενοχή των εργτοπατέρων, κι όχι μονάχα στην Ο.Α. αλλά παντού, έτσι δεν είναι; Πρόσφατο είναι επίσης το «πούλημα» των εργαζομένων του ΟΤΕ από τους συνδικαλιστές(;) με το διαχωρισμό σε παλιούς και νέους. Προς γνώση και συμμόρφωση ολονών μας.

Υ.Γ. Μη σας πιάσω να δουλεύετε την Τετάρτη (πανεργατική απεργία), έτσι;

Τάδε έφη doctor

Εδώ κολλάει η ατάκα του Χάρυ Κλυν:

"O Κολόμβος ξεκίνησε για τις Ινδίες και βρέθηκε στην Αμερική!
Mε την Ολυμπιακή αν ξεκινήσεις για τις Ινδίες, θα βρεθείς στις Ινδίες...
Οι βαλίτσες σου, όμως, θα βρεθούν στην Αμερική".

doctor

Τάδε έφη Vrennus

Κακίες γιατρέ μου :-) Χαμένες βαλίτσες σου τυχαίνουν σε κάθε αεροπορική εταιρεία - εκτός ίσως από τις low cost όπου απιφεύγεις να πάρεις βαλίτσες με τόσο που τις χρεώνουν επιπλέον! Οι χαμένες βαλίτσες είναι πρόβλημα πλημμελούς ground handling που συνήθως δεν έχει άμεση σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες.

Τάδε έφη ζπ

Προφανώς και δεν δουλέψαμε!
Άλλο αν ήταν όλα τα σωματεία κάτω στον δρόμο- έστω και "γραφικά" μ' εκείνη την ελληνική σημαία μαζί με τους κύκλους- πλην του δικού μου,της Ol.Cat. Δείγμα και αυτό μιας παρτάδικης νοοτροπίας,μιας νοοτροπία ςπου όμως ακολουθήθηκε και το '92 ότανο Μητσοτάκης πούλησε το Catering κι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της Ο.Α. ας πούμε πως...έκαναν αγώνα.

Noμίζω πως όποιος διάβασε το άρθρο του 'Καιρού' στην 'Κυρ.Ελευθεροτυπία' δε μπορεί παρά να συμφωνήσει.
3 στοιχεία ξεχωρίζουν γενικότερα την Ολυμπιακή (χρησιμοποιώ το παλιό καλό όνομα)

1/ασφάλεια
2/σωστή εξυπηρέτηση-τροφοδοσία
3/τεχνική υποστήριξη (η τεχνική βάση είναι μια απίστευτη "πολιτεία")
Όποιος δεν τα επιθυμεί όλα αυτά,ας μας το πει.

Όσο για τους εργατοπατέρες,δυστυχώς πατάνε πάνω στην αδιαφορία της βάσης και την λογική της ανάθεσης.Γνωστά πράματα. ..

Εσείς τι λέτε;